I Lissabon mødte Dansk Regnbueråd Alex Capo, skoleleder på The Charlton School i Burnt Hills, New York, der er et terapeutisk uddannelses- og opholdssted for piger med psykiske udfordringer. Det er en skole, der har vendt tilgangen til kønsproblematikken på hovedet med ekstraordinære resultater for eleverne til følge. Se Alex Capos indlæg i videoen herunder - og få håbet om fornuft og trivsel tilbage.
Med over 25 års erfaring i forskellige terapeutiske og uddannelsesmæssige miljøer har Alex oplevet betydelige ændringer i skolens tilgang. Mellem 2016 og 2020 bemærkede The Charlton School en stigning i transidentifikation blandt eleverne.
Skolen fulgte i første omgang en affirmativ tilgang, men justerede senere sine metoder for at håndtere en bredere vifte af elevproblematikker ud over kun køn.
Der bør så hurtigt som muligt etableres et lignende tilbud til danske piger og unge kvinder i Danmark - forudkommet for piger med kønsidentitetsforhold er et helt, helt andet end hvad vi ser her i landet, bl.a. fordi skolen skiftede indgangsvinkel til problematikken.
Hør Alex Capo fortælle om skolens rejse, om tilgangen til børnene og de unge og om resultaterne.
Dansk Regnbueråd er i dialog med undervisningsminister Mattias Tesfaye om ovenstående.