Dansk Regnbueråd

Rosa Lund går queer-ideologiens ærinde - ikke børnenes: EKSTREM KØNSIDEOLOGI GIVER MISTRIVSEL HOS LANDETS YNGSTE

Dansk RegnbuerådComment

Klik på billedet for at læse Rosa Lunds kommentar i Altinget.

LGBT-trivselsundersøgelse lavet blandt landets 15-25-årige misbruges politisk-aktivistisk for at få øget ‘ideologisk’ adgang til Folkeskolens 7-15-årige elever.

Rosa Lund kommenterer i Altinget på en i foråret offentliggjort undersøgelse fra Vive, der dels påstår at dokumentere en eksplosiv stigning i antallet af 15-25-årige, som mener at være bøsser, lesbiske eller biseksuelle og mere bekymrende, ikke føler sig som det køn, de er. Undersøgelsen hævder ydermere at påvise en stor stigning i mistrivslen blandt disse sårbare børn og unge - en udvikling, der igen griber ind i diskursen om den generelt stigende mistrivsel blandt børn og unge. 

Godt møde med undervisningsminister Tesfaye - mærkeligt møde med STUK & VIVE

I begyndelsen af marts d.å. havde Dansk Regnbueråd et møde med undervisningsminister Mattias Tesfaye, bl.a. om de problemer vi ser med præmisserne for ovennævnte undersøgelse. 

Dansk Regnbueråd havde i marts måned året forinden (2023) deltaget i et interessentmøde forud for denne undersøgelse i Styrelsen for Undervisning og Kvalitet. Her blev det hurtigt klart for os, at udgangspunktet for Vive - i lighed med andre undersøgelser om bl.a. LGBT-accept i nattelivet - at ‘den var helt gal’, samt at LGBT+ Danmark og Sex & Samfund var tæt involveret i undersøgelsens tilblivelse og udformning. 

På mødet kom Dansk Regnbueråd med et forslag, der satte de to undersøgelsesansvarlige kortvarigt i stå. Vi foreslog, at man også brugte kræfter på at spørge ind til, hvordan børnene og de unge egentlig har det med den woke seksualitets-, køns- og offerdiskurs. Vi opfordrede Vive til at undersøge, om børn og unge påvirkes negativt af at blive udsat for queerteori og transideologi. Kunne man forestille sig, at den mængde og den måde, køn og seksualiteter italesættes i deres liv på, er medskabende af mistrivslen?

Forskerne fra Vive virkede lettere paf over vores undringsspørgsmål, og svarede noget om, at “der jo var mange spørgsmål, man kunne stille.” 

Og det er da rigtigt. Det her blev dog ikke et af dem. Så det spørgsmål stiller Dansk Regnbueråd i stedet nu - bl.a. til Rosa Lund, der nu synes at være ude i en ideologisk udnyttelse af undersøgelsen. Om det senere.

En eksplosion i queerness og mistrivsel?

I undersøgelsen lægger man som det første mærke til den tilsyneladende eksplosion i procentdelen af unge, der identificerer sig som ikke-heteroseksuelle. Dernæst undrer man sig over det faktum, at trivslen åbenbart bare er blevet værre i takt med at LGBTQIA+ osv er blevet mere og mere italesat, at flere og flere børn og unge nu pludselig definerer som LGBTQIA+ og at vi aldrig har været mere ‘tolerante’, ‘inkluderende’ og ‘LGBT-positive* end vi er i dag. 

Hvordan hænger dét sammen? 

Efter undersøgelsen blev offentliggjort, har vi hæftet os ved at Styrelsen for kvalitet i undervisningen (STUK) for nylig har arrangeret en række webinarer ved to kendte kønsideologer og lærebogsforfattere, Annette Hildebrandt og Mira C Skadegård. Webinarerne er rettet mod ledelse og fagpersonale i Folkeskolen, og et af dem kan ses herunder. 

Queer-ideologisk adgang til børn gennem bevidst misbrug af undersøgelsen

Det er værd at bemærke, at undersøgelsen blev foretaget via et spørgeskema, som blev sendt ud til 20% af Danmarks 15 til 25-årige via E-boks. Undersøgelsen har mange statistiske slagsider. Fx er folk med problemer typisk mere motiverede til at svare, og jo yngre du er, jo mindre vil du tjekke din e-boks. 

Det sidste er vigtigt, for undersøgelsen rammer med sit sigte på de 15 til 25-årige jo i meget begrænset omfang Folkeskolens elever, der typisk forlader grundskolen som netop 15-årige. Alligevel bruger politikere som Rosa Lund såvel som Annette Hildebrandt og STUK i webinaret undersøgelsen til at konkludere på LGBT-trivselstilstanden hos selv Folkeskolens yngste elever. Det findes der simpelthen ikke grundlag for i undersøgelsen, og Hildebrandt, der underviser kommende lærere på Københavns Professionshøjskole, må derfor gøre det udelukkende af ideologiske årsager.

Rosa Lund, Annette Hildebrandt, LGBT+ DK og Sex & Samfunds løsningsforslag handler derfor om, at der skal endnu mere fokus på LGBTQIA+ i grundskolen, på ungdomsuddannelserne, i medierne osv. osv. Der kræves handling i form af forskellige former for ‘normkritisk indsatser’, der rettes mod Folkeskolens børn ud fra Normstormer-devisen, ‘at jo tidligere vi starter med at give børn viden om seksualiteter og kønsidentitet, jo mere tolerante, inkluderende og i trivsel bliver de’. 

Børn nedsænket i ekstrem kønsideologisk tænkning

Det er imidlertid et queer-ideologisk børnesyn. Enhver med praktisk pædagogisk og didaktisk erfaring ved, at børn kan blive mere forvirrede, mere usikre og opleve ringere trivsel, hvis de på en ikke-alderssvarende måde bliver tvunget til at forholde sig til diverse voksenproblematikker. Det gælder i særlig grad emner som køn, sex og seksualitet. I særdeleshed hvis der i undervisning m.v. drages tvivl om den mest grundlæggende forudsætning for deres eksistens, nemlig deres køn. 

Dagtilbud, Folkeskolen og ungdomsuddannelser bør derfor have en meget retriktiv tilgang til dette emne overfor børn og helt unge. I dag er børn og unge imidlertid ‘nedsænket’ i denne tænkning fra de vågner, til de går i seng. Den er blevet så legio i børnenes liv samtidig med at de trives så ringe, at det vel er mere end rimeligt at være nysgerrig og undersøgende på, om netop den ekstreme kønsideologi, som Rosa Lund et al. lover vil sikre mere børnetrivsel, rent faktisk har gjort det modsatte?

Det er desværre forventeligt, at politikere som Rosa Lund søger øget adgang til påvirkning af Danmarks skolebørn med intersektionel queerideologi - men det er overraskende og kritisabelt at en statslig styrelse som STUK med hjemmel i Vive-undersøgelsen ukritisk signalerer, at den ‘normkritik i børnehøjde’, der før var nice to have, nu åbenbart er need to have. Fra både STUK og kønsideologernes side synes kravet at være, at Folkeskolen skal. Børnene skal. Forældrene skal. DRs Ultranyt skal. Børneavisen skal. Filminstitut-støttede børne- og ungdomsfilm skal, osv. osv. 

Total mangel på nysgerrighed - konklusioner draget på forhånd

Der er hos Rosa Lund, hos forskningsinstituttet Vive, hos STUK og den identitetspolitiske venstrefløj tilsyneladende ingen nysgerrighed overfor, om mængden af LGBTQIA+, som børn og unge bombarderes med konstant på alle platforme i dag og metoderne med hvilke det gøres, kunne være medskabende af de unges forvirring og mistrivsel. 

Som i: Ingen nysgerrighed. Overhovedet. 

I Dansk Regnbueråd er vi nysgerrige: Forholder det sig rent faktisk sådan som vi anfører ovenfor? Har vi ret i vores mistanke om årsag og effekt? Det er vel kun rimeligt, at man i det mindste stiller sig selv spørgsmålet og undersøger svarene, siden LGBT-børn og unge ifølge Vive-undersøgelsen trives meget dårligere nu, end før identitetspolitik begyndte at dominere diskursen og deres verden. 

Så hvorfor denne uvillighed ift. at udfordre præmissen? Spørger man os, er det fordi Vive-undersøgelsen blot er sagspolitisk ‘bestillingsarbejde’, drevet af LGBT+ Danmark, Sex & Samfund og den identitetspolitiske venstrefløj. Den skal bruges som rygdækning for at eksponere børn og unge for mere queer-ideologi og ekstrem kønsteori - og Vive bliver i den forbindelse, tilgiv os, ‘nyttige idioter’ i et ideologisk projekt, der ønsker at redefinere børns og unges forståelse af deres seksuelle og kønslige virkelighed. 

Det projekt er godt på vej til at lykkes. Spørg bare dit barn om hvor mange køn, der er. Spørg dit barn om man kan skifte køn - og om det er okay, at børn gør det. Dit barn er med stor sandsynlighed blevet queerideologisk påvirket forlængst. Mens du smurte madpakker og kiggede på din mobil. 

Transideologerne har en plan - så hvad er vores?

Lyder det her småkonspiratorisk? Tja. Dagen efter offentliggørelsen af trivselsundersøgelsen lå der henvendelser fra LGBT+ Danmark og Sex & Samfund til alle landets grundskoler med tilbud om at sende lærerne på kursus i LGBTQIA+ - køn og kønsidentitet. Og nu en række webinarer fra STUK med landets argeste kønsideologer ved PowerPoint-roret. De to førnævnte organisationer har været tæt involveret i det forberedende arbejde med undersøgelsen, og har kendt til dens resultater længe nok til at have undervisningsmateriale klar. Men er løsningen, det de to organisationer arbejder for? Det mener Dansk Regnbueråd ikke. Tværtimod. Det er en skadelig måde at tilgå børn og unge på.

Vi skal turde se kritisk på den undervisning som Sex og Samfund, Normstormerne, LGBT+ Danmark et al. leverer til vores børn og unge - og organisationerne kunne til en begyndelse ophøre med at bede lærerne forlade undervisningen, så de ‘kan få noget alenetid med børnene.’ Det er en betænkelig og forkert tilgang, som Mattias Tesfaye har frabedt sig, men som, det ved vi af erfaring, alligevel er fortsat. 

Lærerne skal i stedet (efter)uddannes til også at varetage seksualundervisningen, og frem for alt skal hjemmet involveres langt mere i denne sårbare opgave. For det er forældrene og børnenes undervisere, der kender dem bedst - ikke Rosa Lund, Sex og Samfund, Normstormerne og LGBT+ Danmark. De er erklærede politiske aktører med en formuleret agenda, og skal derfor anvendes i Folkeskolen med forsigtighed og sund skepsis. 

Tiden er simpelthen kommet til at Rosa Lund og i særdeleshed at vi som samfund forsøger at svare nøgternt, oplyst og ærligt på spørgsmålet: 

Har vores børn og unge reelt haft godt af det, vi har gjort ved dem de sidste 7-10 år … eller har de taget skade?

At finde svaret på det spørgsmål, og agere derefter, mener vi i Dansk Regnbueråd, at vi skylder vores yngste, mest påvirkelige og sårbare borgere.


Klik på flyeren for at læse den i en PDF-version.